Kända modedesigners

Det finns vissa namn som inte går att undvika att känna till, oavsett om man är intresserad av mode eller inte. Det handlar om designers vars märken har blivit så ikoniska inom modevärlden att de kommer att leva vidare (eller redan har levt vidare) långt efter att deras grundare har gått bort.

Ett sådant märke är Versace, som grundades av designern Gianni Versace år 1978. Versace var då 32 år gammal, och hade från tidig ålder skapat grunden för de egenskaper som skulle möjliggöra för honom att skapa de ikoniska kläder som skulle göra hans namn odödligt. Han hade nämligen fått lära sig grunderna i sömnad genom att gå som lärling i sin mors sömnadsföretag, som hade runt 12 anställda sömmerskor. Han hade också inspirerats av den grekiska arkitektur som fanns runt omkring honom i Reggio Calabria i Italien, där han föddes och växte upp. Det var också arkitektur har studerade, innan han flyttade till Milano för att börja jobba inom modeindustrin. Han blev designer för Genny år 1973, och skapade två framgångsrika kollektioner för dem. Uppmuntrad av sin framgång presenterade Versace sin första egna kollektion för kvinnor vid konstmuseet Palazzo della Permanente i Milano några år senare, och höll sin första modevisning kort därefter.

Ett annat odödligt namn inom modevärlden är Vivienne Westwood. Westwood föddes år 1941 i Cheshire i England, och är närmast ensam ansvarig för att ha gjort punkmodet mainstream och trendigt på 1970-talet. Hon inspirerades starkt av punkens förmåga att chocka och gå emot det etablerade, vilket hon själv sannerligen har fortsatt att göra genom sin karriär. Efter att ha lanserat sina första kläder i Malcolm McLarens (från Sex Pistols) butik öppnade Westwood fyra egna butiker i London, och spred så småningom ut sitt imperium över hela Storbritannien och resten av världen. Hennes kläder har ofta haft en koppling till olika politiska frågor, som klimatförändring och medborgerliga rättigheter.

Om du själv är en aspirerande modedesigner, som en dag skulle vilja bli lika framgångsrik som Versace eller Westwood, finns det många saker du måste tänka ut förutom designen på plaggen i dina kollektioner. Du måste till exempel fundera ut vad ditt märke ska vara, det vill säga vad som faktiskt ska stå på lappen i dina kläder. När du har bestämt dig, kan ett bra sätt att marknadsföra ditt märke vara att trycka upp profilkläder av bra kvalitet, till exempel från Medtryck.com, som du kan använda vid olika evenemang där du representerar ditt företag. Det är inte tillräckligt för att skapa ett internationellt känt modehus, men det är en bra början.